Bobiler

Bobil er normalt oppdelt i 3 typer; Alkove, Del-integrert og Integrert. De senere årene har det også kommet en klasse som er basert på ombygde kassebiler (Pøssl o.l.), såkalte by-bobiler. Disse bilene er smidige å kjøre og kan brukes som bil nr 2. Vi selger og markedsfører Roller Team by-bobiler.


ALKOVE er en bobil for større familier som vil ha mye sengeplass. Den har et stort overbygg over førerhuset, og førerhus som vanlig varebil. Praktisk, men det har vært en del uhell med at føreren glemmer den ekstra høyden.


DEL-INTEGRERT har ofte fra 2-4 sengeplasser, mens noen få har 5-6 sengeplasser. Forhøyet tak fra førerhus og bakover for å gi bra takhøyde. Førerhus som vanlig varebil, og kan kanskje oppleves som enklere å manøvrere.


INTEGRERT BOBIL har 2-6 soveplasser avhengig av innvendig løsning. «Busstype» med stor rom-følelse. Hele påbygget er bygd av merkeprodusenten, noe som kan medføre noe høyere kostnader ved service o.l. Det har også blitt stilt spørsmålstegn ved kollisjonssikkerheten på denne typen bobiler fordi dem ikke er krasj-testet.


BAKHJULSDRIFT lages stort sett på Iveco, MAN- og Mercedes-chassis mens Fiat og Ford bruker forhjulsdrift. Renault, Peugeot og Citroën finnes også, men oppleves tyngre å selge. Bilen til Peugeot og Citroën er for øvrig nesten samme bil som Fiat, men med en annen motor/girkasse. For brattere bakker kan det være en fordel med bakhjulsdrift, men det fungerer stort sett greit med forhjulsdrift til normal bruk.


FUKTIGHET er ikke på langt nær samme problemet som det var tidligere. Biler uten, eller minimalt med, treverk er å foretrekke. Isoleringen er gjennomgående blitt bra. By-bobiler som er bygd på kassevogner har minimal sjanse for lekkasjer.


VANNVARME (Alde), eller LUFTVARME (Truma)? Det varmes raskere opp med luftvarme. Vannbåren varme tar lengre tid og øker vekten på bilen. Relativt store omkostninger ved feil på systemet. Elektrisk golvvarme er etter vår mening bare en vits, og fungerer mest som salgsfremmende tiltak. Elektrisk tilsats på Truma fungerer bare når bilen er tilkoblet strøm. Så kan man spørre seg hvor ofte man er tilkoblet strøm, og hva er billigst av gass og strøm? Alde er det så å si umulig å få til på en bil med maksimal totalvekt på 3500 kg.

Det finnes to utgaver av Truma luftvarme; Truma 4 og Truma 6. Forskjellen er effekten på varmeren, henholdsvis 4000w og 6000w. På by-bobiler som ikke brukes på det kaldeste om vinteren, kan Truma 4 være nok. Skal man bruke bilen i -25, eller har en større bil, bør den ha Truma 6. Varmer med elektriske varmelement heter Truma 4e og Truma 6e.


HVA TRENGER DU? En bobil støyer vesentlig mer enn en personbil. Er dere 2 personer som klarer dere bra med 2 sengeplasser så er det mer behagelig uten senke-seng pga. plassen i sittegruppen, men regn med større verditap. Noen biler har “soft-close” på skuffer og skap som reduserer støy.

Kort eller lang bil? Kortere bil virker noe mer "stumpete" å kjøre. Her er også valget av seng viktig. Langsgående seng med et noenlunde romslig bad øker selvfølgelig lengden på bilen. By-bobiler er smidige og støyer lite når du kjører, men er forholdsvis trange i midtgangen.


I de senere årene er det kommet en del smalere integrerte bobiler på markedet. En mer intim versjon hvor forsetene sitter nærmere hverandre, ikke helt ulikt Carthago som bare er 227 cm. Fordelen med en slank versjon er at du har god nyttelast på en bil på 3500 kg.


AUTOMAT ELLER MANUELL? Det er ofte en smakssak, men utviklingen tyder for vår del på mer automatbiler. Fiat har en automatisert manuell girkasse. Denne fungerer fint, men du må lære deg å bruke den. Automat har vanligvis mer reparasjoner og vedlikehold når bilen blir eldre.


GARASJE / LASTEROM er etterspurt. Høy tverrseng bak gir best garasjeplass. Litt motstridende for den høye tverrsengen bak kan være besværlig for enkelte å komme opp i.


Vi har testet flere merker, men har god erfaring med Roller Team sine by-bobiler. Når det gjelder del-integrert eller alkove, foretrekker vi Sunlight som er en enkel og solid bygget bobil.


bil5

Bobiler

Campingvogner